Biznesowy dress code. Jak się ubierać

Odpowiedni ubiór w biznesie  jest bardzo ważny. Oczywiście wszystko zależy od tego, gdzie pracujemy –  inny dress code będzie obowiązywał w agencji reklamowej a inny w kancelarii prawniczej. Jak więc odpowiednio ubierać się do pracy czy na spotkanie biznesowe?

  • Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na charakter sytuacji. Podczas nieoficjalnych spotkań można postawić na tzw. styl casual. U pań mogą to być materiałowe spodnie (ewentualnie ciemne dżinsy) i elegantsza bluzka płaskie buty (np. baleriny) oraz np. sweter lub sportowy żakiet. Dla panów to koszulka lub sweter połączone z sportową marynarką i ciemnymi spodniami. Dopuszcza się również ciemne jeansy oraz koszulę i odpowiednią marynarkę.
  • Jeśli jednak spotkanie ma charakter oficjalny, należy zadbać o wszelkie szczegóły i postawić na ponadczasową elegancję. Dla pań jest to komplet: spódnica, koszula oraz żakiet (ewentualnie eleganckie spodnie z kantem) a dla panów elegancje spodnie koszula i marynarka.
  • O czym powinny pamiętać kobiety podczas spotkań biznesowych? Zasad jest parę. Przede wszystkim należy bezwzględnie założyć rajstopy. Powinny być one cieliste i dopasowane do spódnicy. Wykluczone są również buty z odkrytymi palcami czy na bardzo wysokim obcasie – na spotkanie biznesowe powinno się założyć czółenka z obcasem maksymalnie 5 – 7 cm. Unikamy także bardzo mocnego, wieczorowego makijażu czy głębokich dekoltów. Biżuteria jest akceptowana ale w ograniczonym zakresie – delikatny naszyjnik i pasujące kolczyki są jak najbardziej w porządku, duże wiszące ozdoby czy kolorowe bransoletki – zdecydowanie nie.
  • Panowe powinni zaś pamiętać o tym, że pasek i buty zawsze powinny do siebie pasować. Do jasnych garniturów nosimy brązowe buty, do czarnych – czarne. Należy także zwrócić uwagę na długość krawata. Jego czubek powinien sięgać dokładnie klamry od paska. Panowie przy doborze krawata powinni także zwrócić uwagę na jego kolor. Czerwony powszechnie uważany jest za kolor agresywny, wyrażający wolę walki, a niebieski – za kolor spokojny, sprzyjający negocjacjom.  Jeśli chodzi o dodatki, warto ograniczyć się do zegarka, ewentualnie gładkich spinek do mankietów.
  • Na co jeszcze zwrócić uwagę? Przede wszystkim na czystość i schludność. Ubrania powinny być wyprasowane i świeże. Bardzo nieodpowiednie jest pojawienie się na spotkaniu biznesowym w np. poplamionej koszuli lub wymiętej marynarce. Szczególną uwagę należy poświęcić butom – muszą być wypastowane, nie mogą być za to zniszczone. Panie powinny uważać na obcasy – powinny być równe, nie mogą być powykrzywiane czy obdrapane.

Pomimo, że wydaje się, że business look to wiele zachodu, nie powinien on nastręczać wielu trudności, o ile trzymamy się ponadczasowych zasad dobrego stylu. Nie wymaga on tak wiele zachodu, a może nam pomóc w interesach – przedstawiając nas jako człowieka solidnego, czystego i o dobrych manierach i guście. Mówi się, że tak naprawdę człowieka oceniamy już o po 3 sekundach od poznania, właśnie na podstawie wyglądu. W biznesie ta zasada zdecydowanie działa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *