7 ciekawostek o witaminach

7 ciekawostek o witaminach

1. Dieta wegańska jest dietą niedoborową. O ile możliwe jest dostarczenie większości witamin i związków mineralnych z samej żywności pochodzenia roślinnego o tyle istnieje jedna witamina, która musi być suplementowana – witamina B12. Naturalnymi źródłami są mięso, jajka, sery, produkty mleczne. Jej niedobory powodują uczucie zmęczenia, problemy z koncentracją, pamięcią, zły nastrój, a nawet depresję. Witamina B12 jest słabo przyswajalna w postaci suplementu więc w sztucznej postaci musi być przyjmowana w cztery razy większej dawce niż naturalnie.

2. Prowadzone są badania nad wpływem witaminy C na cofanie się choroby nowotworowej. W 2014 roku pojawił się pierwszy artykuł medyczny twierdzący, że wlewy z witaminy C mogą być skuteczne w procesie leczenia raka jajnika. Onkolodzy powstrzymują się przed nadmiernym entuzjazmem, badania są w początkowej fazie obejmującej eksperymenty na myszach. Nie zostało jeszcze udowodnione czy stosowanie stężonej witaminy C nie jest szkodliwe przy niektórych nowotworach więc zdecydowanie nie może być nazwana cudownym lekiem antyrakowym.

3. Witaminą, która jest produkowana przez organizm jest witamina D. W naszej szerokości geograficznej można łatwo nabawić się jej niedoborów podczas później jesieni i zimy – jej produkcja jest uzależniona od ekspozycji na słońce. Aby mieć zdrowe zęby, kości i stawy w okresie jesienno-zimowym powinna być suplementowana. Badanie jej poziomu jest konieczne u kobiet w ciąży – niedobór może prowadzić do uszkodzeń układu nerwowego płodu, problemów psychicznych, autyzmu. Należy zachować ostrożność ponieważ witaminę D łatwo przedawkować. Symptomami nadmiaru są bóle głowy i oczu, obfite ślinienie się, pragnienie, biegunka. Nadmiar powoduje także odkładanie się wapnia, m. in. w sercu co może prowadzić do zaburzenia pracy.

4. Witamina A czyli retinol nazywana jest witaminą młodości. Odpowiedzialna jest za budowę i zdrowy wygląd skóry i naskórka. Jest stosowana przy uszkodzeniach i oparzeniach skóry. Bierze udział w syntezie hormonów. Naturalnymi źródłami są czerwone warzywa (np. buraki), mięso, jajka, ryby. Witamina A może być przedawkowana. Kobiety, które przyjmują antykoncepcję hormonalną mają obniżone zapotrzebowanie na wit. A.

5. Witaminy z grupy B powinny być przyjmowane w trakcie posiłków. Najlepiej przyswajane są w kwaśnym środowisku, np. przy pobudzonym wydzielaniu kwasów żołądkowych.

6. Witamina B2 jest odpowiedzialna za wydolność organizmu. Jeżeli podczas wysiłku fizycznego czujemy nadmierne zmęczenie, zniechęcenie to może oznaczać jej niedobory. Witamina ta jest odpowiedzialna za prawidłową gospodarkę energetyczną.

7. Witamina K jest naturalnie produkowana przez organizm. Jest jedną z najtrwalszych witamin i bardzo ciężko nabawić się jej niedoborów. Jest magazynowana przez organizm. Jej zewnętrznymi źródłami są zielone części roślin. Bierze udział w procesach krzepliwości krwi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *