20 ciekawostek o odchudzaniu

20 ciekawostek o odchudzaniu

1. Piperyna jest naturalnym związkiem występującym w czarnym pieprzu. Jest naturalnym spalaczem tłuszczu, działanie opiera na dwóch procesach – termogenezie – spalaniu kalorii poprzez zwiększenie ciepłoty ciała i lipolizie – bezpośrednim spalaniu tłuszczu. Dogłębnie przebadana w 2014 roku, wykazuje działanie hamujące rozwój Alzheimera i nowotworów.

2. Najskuteczniejszą metodą odchudzania jest liczenie kalorii. Na początek należy poznać swoje zapotrzebowanie dzienne uwzględniające podstawowe procesy takie jak oddychanie, trawienie, a także aktywność fizyczną. Tylko spożywanie posiłków o kaloryczności niższej względem zapotrzebowania gwarantuje efektywne chudnięcie.

3. Przyjęło się, że człowiek powinien dziennie wykonywać ok. 10 000 kroków. Aby mieć dodatkową motywację warto zainwestować w krokomierz lub zegarek wyposażony w to urządzenie. Widząc swoje dzienne postępy będziemy z większą chęcią korzystać ze schodów zamiast windy, spaceru zamiast samochodu. Dzienne kroki na poziomie 10 000 to około 200 kcal spalonych dodatkowo (tyle co słodka przekąska do kawy).

4. Najskuteczniejszą metodą spalania tłuszczu są interwały – ćwiczenia o przeplatanej intensywności. Badana wykazują, że trening interwałowy spala więcej kalorii niż trening kardio wykonany w tym samym czasie. Przykładamy interwałów są trucht przepleciony szybkim biegiem, jazda na rowerze o różnym stopniu intensywności, ćwiczenia na orbitreku.

5. Popularnym sposobem spalania zbędnych kalorii jest tzw. jump fitness. Zajęcia prowadzone są na pojedynczych trampolinach, w rytm szybkiej muzyki. To doskonała zabawa podczas której można spalić do 800 kcal w ciągu godziny.

6. Kalistenika to ćwiczenia siłowe oparte na wykorzystaniu ciężaru własnego ciała. Są odpowiednie dla osób początkujących ponieważ każde ćwiczenie ma różne stopnie zaawansowania. Do treningu nie jest potrzebny żaden dodatkowy sprzęt, można wykorzystać infrastrukturę okolicy. Do ćwiczeń zaliczamy różne warianty podciągania, pompek, przysiadów.

7. Kazaina to białko pochodzące z mleka krowiego. Jest dobrym posiłkiem na zakończenie treningowego dnia. Kazeina pod wpływem kwasów żołądkowych zmienia konsystencję na galaretę dzięki czemu trawi się całą noc uwalniając stopniowo aminokwasy.

8. Nie jest możliwe chudniecie z konkretnej partii ciała. Tłuszcz może być rozłożony nierównomiernie ze względu na liczne przesłanki, np. geny, budowę ciała. Jeżeli przeszkadza nam tłuszcz na brzuchu to nie pozbędziemy się go robiąc tylko brzuszki. Wzmocnimy mięśnie, które po schudnięciu będą lepiej widoczne, ale pozbycie się dodatkowej tkanki wymaga więcej starań.

9. Dużą popularnością cieszą się zabiegi w gabinetach kosmetycznych rozbijające tkankę tłuszczową. Należy pamiętać, że ten tłuszcz po prostu nie znika, zostaje sprowadzony do wątroby i tak ulega rozkładowi. Aby odciążyć narządy po serii zabiegów przejdźmy na dietę nisko tłuszczową.

10. Nie istnieje dieta – cud. Odchudzanie to proces długotrwały i złożony, musi być oparty na solidnych podstawach takie jak dieta, aktywność fizyczna, picie odpowiedniej ilości wody. Jeżeli jakaś dieta “gwarantuje” w 2 tygodnie 10 kg mniej to jest to prawdopodobnie oszustwo albo dieta jest niebezpieczna dla naszego organizmu.

11. W rankingu chorób cywilizacyjnych XXI wieku otyłość i choroby z nią związane znajdują się na trzecim miejscu. Choroby serca i płuc nadal wiodą prym, ale naukowcy sądzą, że w ciągu kilkunastu lat to otyłość będzie pierwszą przyczyną zgonów.

12. W rok po rozpoczęciu odchudzania nasz organizm zaczyna buntować się i produkować zwiększoną ilość greliny – hormonu głodu. Aby zmniejszyć swój apetyt należy spożywać jak najwięcej błonnika.

13. Błonnik nie jest korzystny tylko dla procesu odchudzania. Poza tym, że syci na długo jest w stanie cofnąć zmiany w trakcie choroby raka jelita.

14. Kapsaicyna jest naturalnym związkiem występującym w pieprzu cayenne i papryczce chilli, który poprzez termogenezę (nieznaczne podniesienie temperatury ciała) spala dodatkowe kalorie.

15. Badania dowodzą, że trening na czczo wcale nie jest bardziej efektywny i skuteczny niż ten po posiłku. Organizm wprawdzie na czczo pobierze energię z tłuszczu, ale w ciągu dnia wyrówna to zatrzymując zapas dodatkowych kalorii. Ćwiczmy zatem kiedy nam jest najwygodniej.

16. Natura wyprodukowała liczne spalacze tłuszczu. Nie warto brać syntetyczne specyfiki skoro ten sam efekt osiągniemy spożywając kawę, zieloną i czerwona herbatę, pieprz, chilli, imbir, kurkumę i masło orzechowe (w ograniczonej ilości).

17. W Polsce powstała gra planszowa Superforma. Jest projektem znanej trenerki fitness Marioli Bojarskiej-Ferens. Kolejne pola na plaszy zdobywamy wykonując jedno z 40 ćwiczeń. Jedna partia to całkiem porządny trening.

18. Modna wśród gwiazd dieta pudełkowa jest dostępna dla każdego z nas w cenie normalnych posiłków. Dzień wcześniej przygotujmy wszystkie posiłki i przekąski na następny dzień. W ten sposób kontrolujemy liczbę spożywanych kalorii, nie podjadamy między posiłkami i mamy przygotowane atrakcyjne i przemyślane dania (wracając z pracy mamy pudełko do podgrzania).

19. Odchudzanie rozpocznijmy od zrobienia sobie zdjęć w stroju sportowym lub bieliźnie. Wraz z postępami róbmy kolejne fotografie, np. raz w miesiącu. W chwilach rezygnacji będziemy mieć doskonały motywator, który naoczni nam dotychczasowe sukcesy.

20. Wspomagajmy odchudzanie aplikacjami na smartfona. Istnieją aplikacje biegowe, fitness, żywieniowe. Zapewni nam to codzienną kontrolę i monitorowanie postępów, wyzwania dostosowane do aktualnych możliwości i kontakt z osobami, które także odchudzają się.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *