15 ciekawostek o zdrowym jedzeniu

15 ciekawostek o zdrowym jedzeniu

1. Polskim super food jest siemię lniane. Ziarna zawierają magnez, żelazo, kwas foliowy, błonnik i witaminy z grupy B. Osobom z chorobami układu pokarmowego, zespołem jelita wrażliwego, wrzodami żołądka, zburzoną perystaltyką jelit zaleca się picie kisielu z siemienia lnianego. Wspomaga procesy odchudzania. Należy pamiętać, że kisiel z siemienia lnianego otulając jelita zaburza wchłanianie niektórych składników odżywczych. W związku z tym kuracja powinna zostać przerwana po dwóch-trzech miesiącach.

2. Ortoreksja jest zaburzeniem żywienia polegającym na selekcjonowaniu pokarmu ze względu na jego czynniki szkodliwe. Prowadzi do wypaczenia w postaci eliminowania całych grup pokarmów, np. tłuszczu, węglowodanów, każdego jedzenia, które zawiera niepożądany składnik.

3. Glutaminian sodu jest dodatkiem powszechnie stosowanym w przemyśle żywieniowym. Dodawany jest do zup w proszku, słonych przekąsek, przypraw. Jest dopuszczony do obrotu w Ameryce Północnej i krajach Unii Europejskiej, ale nadal prowadzone są badania nad jego szkodliwością. Jest obwiniany m. in. za tzw. syndrom chińskiej restauracji, który objawia się nadmierną potliwością, bólami głowy i żołądka. Jest także silnym alergenem.

4. Koszenila zwana także czerwienią karminową to naturalny barwnik stosowany w przemyśle spożywczym i kosmetycznym. Proszek otrzymuje się poprzez wygotowanie kilkudziesięciu tysięcy czerwców czyli owadów. Barwnik dodawany jest do słodyczy, jogurtów, słodkich napojów.

5. Akroleina jest skutkiem ubocznym rozkładu tłuszczu. Wydziela się podczas długotrwałego smażenia. Ma duszący zapach, jej spożycie w dłuższym okresie może prowadzić do zmian nowotworowych. Podczas I wojny światowej była stosowana jako gaz bojowy.

6. Owsianka jest najlepszym pomysłem na śniadanie dla dzieci i dorosłych. Rozwija połączenia nerwowe w mózgu, pomaga w koncentracji i skupieniu. Syci na długi czas dzięki obecności błonnika. Szczególnie powinna być lubiana przez kobiety, zawiera dużo manganu, który zapobiega rozwojowi osteoporozy. Ciekawostką jest, że zawarte w owsie związki poprawiają libido i sprawność seksualną.

7. Skutecznym środkiem na zapobieganie rakowi jelita grubego jest spożywanie dużych ilości błonnika. Badania dowodzą, że u osób, które już są chore spożywanie błonnika zatrzymuje rozwój guzów.

8. Ważnym elementem odżywiania jest dostarczenie organizmowi właściwej ilości białka. Doskonałym posiłkiem po treningu jest koktajl zawierający białko serwatkowe. Jest to naturalne białko będące elementem ubocznym przy produkcji serca. Jest lekkostrawne i szybko uzupełnia poziom aminokwasów w organizmie dostarczając je do mięśni. Występuje w wielu wariatach smakowych przez co jest świetnym dodatkiem do niskokalorycznych deserów.

9. Skarbem Chin jest znany od setek lat czarny ryż. Początkowo hodowany tylko dla cesarza zdobywa uznanie na europejskich stołach. Ma lekko orzechowy smak, może być spożywany w formie ugotowanej, mączki lub otrąb. Zawiera więcej antocyjanów niż jagody i borówki amerykańskie. Antocyjany wykazują silne działanie antyrakowe. Sam ryż dodatkowo obniża poziom cholesterolu we krwi i zapobiega otyłości. Jest składnikiem wykorzystywanym w chińskiej medycynie ludowej.

10. Zdrowym dodatkiem w kuchni polskiej jest cynamon. Warto dodawać go do posiłków nie tylko ze względu na walory smakowe. Regularne stosowanie cynamonu pomoże kobietom zmagającym się z osteoporozą i bolesnymi miesiączkami. Jest znany w polskiej medycynie ludowej ze względu na właściwości przy leczeniu biegunek i problemów z krążeniem. Należy także do grupy naturalnych spalaczy tłuszczu.

11. Masło orzechowe zostało wyprodukowane pierwszy raz w XIX wieku przez lekarza i wegetarianina. Jest bardzo zdrowym tłuszczem zawierającym witaminy z grupy B, witaminę E, fosfor, miedź i żelazo. Złą wiadomością jest to, że w 100 g zawiera ok. 600 kcal. Orzeszki ziemne są też silnym alergenem.

12. W rankingach na najzdrowszą kaszę wygrywa jednogłośnie kasza jaglana. Jest lekkostrawna, nie zawiera glutenu, zawiera za to wiele witamin z grupy B i krzemionkę, która wpływa na ładny wygląda włosów, skóry i paznokci, a także wspomaga osłabione stawy.

13. Czosnek jest nie tylko doskonałym środkiem na przeziębienie, ale zalecany jest także osobom z chorobami serca. Badania dowodzą, że hamuje, a nawet cofa proces zarastania naczyń. U osób jedzących regularnie czosnek odsetek osób umierających na choroby serca jest do 50% niższy niż wśród osób, które czosnku nie jedzą. Nie ma znaczenia forma jego spożywania – może być surowy, gotowany lub sproszkowany.

14. Banany są nie tylko doskonałym posiłkiem przed treningowym, ale także są zalecane osobom z chorobą wrzodową układu pokarmowego. Pobudzają rozrost śluzówki żołądka i łagodzą bolesne objawy. Warto je spożywać także ze względu na obecność tryptofanu odpowiedzialnego za poziom energii.

15. Likopen jest karotenem obecnym w pomidorach. Jego spożywanie redukuje ryzyko zachorowania na nowotwór. Jest polecany szczególnie mężczyznom, których uchroni przed nowotworem prostaty, miażdżycą i chorobami serca. Jest ilość wzrasta wraz z obróbką pomidorów więc jedzmy dużo koncentratu, soków pomidorowych i domowego keczupu.

15 ciekawostek o zdrowym jedzeniu
Ocena 4.8 - 14 głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *